יום שלישי, 9 באפריל 2013

שפכטל אמריקאי

                

מה זה שפכטל אמריקאי?

שפכטל אמריקאי הוא מרק גמיש ומשחתי בעל מרקם רך המשמש להחלקת קירות העשויים מבלוקים, בטון או גבס.
שכבת השפכטל האמריקאי משמשת הכנה לצביעה.


מדוע השפכטל נקרא אמריקאי?


האמריקאים כידוע אוהבים לעבוד הרבה עם קירות גבס. השפכטל האמריקאי נועד במקורו לעבודה על לוחות גבס – לצורך הסתרה של ראשי ברגים, סרטי הדבקה ונקודות חיבור. עם זאת, הוא חומר מצויין גם לעבודה על קירות בלוקים או בטון.



הכנה


תחילה יש לנקות את הקיר מכל שיירי הליכלוך והאבק ולהסיר פיסות צבע רופפות.

אם נותרו בקיר דיבלים, או מסמרים – יש לשלוף אותם ולמלא את החורים בחומר על בסיס גבס (שני מוצרי המילוי הנפוצים כיום בשוק לצורך כך הם "קלסימו" ו"פרופילה" – מלבד השם אין הבדל בין השניים. פשוט מדובר בשמות מסחריים של שתי חברות שונות).

אם יש סדק בקיר – צריך "לפתוח" אותו ולהרחיב אותו בעזרת כלי חד. לאחר מכן יש למלא את השקע בעזרת חומר על בסיס גבס ("קלסימו" או "פרופילה").

יש להמתין לייבוש חומר המילוי, ולאחר מכן לשייפו עם נייר לטש גס.

כמו-כן יש לפרק את מסגרות השקעים ומתגי החשמל השונים.

לאחר גמר מלאכת ההכנה יש לשייף את הקיר כולו בנייר לטש גס.

לפני תחילת העבודה יש לדאוג לכיסוי הרצפה בניילון כדי למנוע ליכלוך. מאותה סיבה יש להדביק מסקינטייפ על הפנלים.





חומרי העבודה

1. שפכטל אמריקאי.



קיימים בשוק סוגים רבים של שפכטל אמריקאי (JOINT COMPOUND). לחברת טמבור יש מוצר בשם "מג'יק בונד", או "מג'יק בונד סופר". לחברת נירלט יש מוצרים בשם "רוק בונד" או "גולד בונד". לחברת אייפל יש מוצר בשם "אייפל רוק". לחברת בי ג'י יש מוצר בשם "בי גי' שפכטל בונד".

כללית, אין הבדלים גדולים בין המוצרים השונים. כל מוצר שעבר את בדיקות מכון התקנים הישראלי ונושא תו תקן ראוי לשימוש, ואיני יכול להמליץ על חומר ספציפי. (אני אישית עבדתי עם זה של טמבור, והיתי מרוצה ממנו).

כל המוצרים מגיעים כתערובת מוכנה לשימוש. אפשר (אם כי מיותר) לערבב עם מעט מים. כל המוצרים מקבלים לאחר ייבושם גוון לבן, כך שאפשר לצבוע עליהם כל גוון.





2. שפכטל.





המלה "שפכטל" מתייחסת גם לחומר המילוי ("שפכטל אמריקאי") וגם לכלי העבודה המשמש למריחה. במקרה שלנו אנו משתמשים בשניהם. קיימים שפכטלים בגדלים שונים – מומלץ להשתמש בשפכטל בגודל של 2.5-3 אינץ'.





3. מאלג'





בדומה לשפכטל (הכלי) גם המאלג' משמש למריחה, אם כי למשטחים גדולים. במקרה שלנו – המאלג' הוא הכלי המשמש למריחת החומר על הקיר.



4. נייר לטש עדין. (נייר זכוכית מספר אפס)



5. מקשר ("בונדרול" או "פריימר").



אופן העבודה:




1. מריחת שכבה ראשונה.

פותחים את מכסה מיכל השפכטל האמריקאי.
מסירים את כיסוי הניילון השומר על החומר. נשמור על הכיסוי כדי שלאחר גמר העבודה נוכל לכסות בו את שארית החומר שנותר על-מנת למנוע את ייבושו.
בעזרת השפכטל (הכלי) נוציא כמות הגונה של חומר ונמרח אותה על המאלג'.
המריחה תתבצע על צידו של חלקו התחתון של המאלג'.
מריחת החומר על הקיר תבוצע בעזרת המאלג'. רצוי לבצע את המריחה, לפחות בהתחלה, מלמטה (קו הפאנלים) עד למעלה, בתנועות אחידות.
שכבת המילוי על הקיר צריכה להיות דקה מאוד – בעובי של פחות ממילימטר אחד.
בפינות, וליד מתגי ושקעי החשמל, וכן בסמוך לקו התקרה ובשאר המקומות שהמאלג' לא מגיע אליהם, נבצע השלמות בעזרת השפכטל (הכלי) הצר.



2. ייבוש.

לאחר מריחת השכבה הראשונה יש להמתין לפחות 24 שעות עד לייבוש מלא של החומר.



3. ליטוש.

יש ללטש את הקיר בנייר לטש עדין (נייר זכוכית מספר אפס). פעולה זו יוצרת אבק רב, ולכן חשוב להצטייד לפני העבודה במסכת אבק כדי להימנע מסתימת כלי הנשימה. את האבק שמצטבר על הרצפה יש לאסוף במטאטא – ולא בסמרטוט לח, שכן רטיבות תגרום להתמצקות החומר ולהידבקותו לרצפה.



4. מריחת שכבה שניה.

נחזור על השלב הראשון ונמרח שכבה נוספת של שפכטל אמריקאי על הקיר.



5. ייבוש.

כאמור, המתנה של לפחות 24 שעות.

6. ליטוש.

גם הפעם הליטוש ייעשה בנייר לטש עדין.



7. מריחת חומר מקשר

שני השמות הנפוצים לחומר המקשר הם "פריימר" ו"בונדרול". מדובר בדבק נוזלי המשפר את אחיזת הצבע לשכבת השפכטל האמריקאי. גם כאן, כמו במקרה השפכטל האמריקאי, השוק הישראלי מוצף בחומרים שונים ומגוונים – וקשה להמליץ על מוצר מסויים. כל מוצר הנושא את תו התקן של מכון התקנים הישראלי ראוי לשימוש (ואל תתנו לשיפוצניקים ולבעלי המקצוע השונים "למרוח" אתכם – תרתי משמע – בסוגיות הבדלי הניואנסים השונים בין המוצרים).



8. צביעה.





כמה הערות:


1. שיפוצניקים שונים ינסו לשכנע אתכם שצריך למרוח חומר מקשר ("בונדרול" או "פריימר") לפני מריחת השכבה הראשונה של השפכטל האמריקאי. אל תקשיבו להם ! מדובר בקישקוש. השפכטל האמריקאי מכיל חומרי הדבקה וקישור מעולים והוא נצמד היטב לקיר גם בלי שום חומר מקשר.

2. הטכנולוגיה המודרנית מספקת חידושים ללא הרף גם בתחום השפכטל האמריקאי, וכיום יש מספר חברות ובעלי מקצוע המבצעים את מריחת השפכטל בעזרת כלי מכני אשר "מתיז" את החומר על הקיר במהירות ובדייקנות. פעולה זו אמנם יקרה יותר, אך היא חוסכת מאמץ וזמן – לשיקולכם.



http://avivyakir.wordpress.com/

הבלוג של יקיר אביב בקפה דהמארקר:
http://cafe.themarker.com/post/3079693/




וידיאו

 









אין תגובות: